Είναι προφανές ότι όταν μπαίνει κάποιος στη διαδικασία να κάνει συνέντευξη στον Νίκο Λυγερό δεν μπορεί να μείνει σε ένα και μόνο θέμα. Έτσι κι εμείς στην προσπάθεια μας να ρωτήσουμε για πολλά θέματα χωρίς να κουράσουμε τον ίδιο αλλά και τους αναγνώστες επιχειρήσαμε να ενώσουμε ερωτήσεις.
Βέβαια τα θέματα που μπορεί να συζητήσει κανείς με τον κ. Λυγερό είναι τόσα πολλά που δυστυχώς δεν μπορέσαμε να τα πιάσουμε όλα. Το ευτυχές για τον αναγνώστη είναι ότι την φλυαρία των ερωτήσεων μας την νικάει η αμεσότητα και λακωνικότητα του κ. Λυγερού, ο οποίος μέσα από μικρές απαντήσεις καταφέρνει να περάσει κάτι ειλικρινές και ουσιώδες.
O πιο έξυπνος άνθρωπος του κόσμου σύμφωνα με τον δείκτη νοημοσύνης του στην κλίμακα του Standford – Binet μιλάει στο «Ποίηση και Λογοτεχνία» για όλα. Στο σημείο αυτό να τον ευχαριστήσουμε και δημοσίως ξανά που ανταποκρίθηκε θετικά στην πρόσκληση μας. (Ποίηση και Λογοτεχνία)
Διαβάστε τη συνέντευξη:
Ποίηση και Λογοτεχνία: Kύριε Λυγερέ ευχαριστούμε που δεχτήκατε την πρόσκληση μας, η θετική ανταπόκριση σας στο κάλεσμα μας αποτελεί τιμή για εμάς. Παρότι είμαστε ένα λογοτεχνικό ιστολόγιο αυτό δεν σημαίνει ότι μας αφήνουν αδιάφορους κι άλλα θέματα όπως είναι τα εθνικά για τα οποία γνωρίζουμε την σημαντική δράση σας. Ξεκινώντας τη συζήτηση θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε κάτι που απορρέει από τα παιδικά σας χρόνια. Γνωρίζουμε παρακολουθώντας κι άλλες συνεντεύξεις σας πως ως «παιδί» ήσασταν διαφορετικός. Πραγματικά θα θέλαμε να μάθουμε πιο ήταν το πρώτο φιλοσοφικό ερώτημα που σας προβλημάτισε περισσότερο ως «μικρό ενήλικα»;
Νίκος Λυγερός: Η έλλειψη φωτεινότητας του ουρανού της νύχτας ενώ υπάρχουν αστέρια.
Π.Λ: Στο ποίημα σας «η εξήγηση του συνθήματος» γράφετε σε κάποιο σημείο «διότι μόνο εμείς ξέραμε τι σημαίνει πραγματικά η θυσία της ιστορίας». Με αφορμή αυτόν τον στίχο και τη δράση σας σε διάφορα εθνικά θέματα όπως είναι η ΑΟΖ που σχετίζεται άμεσα με τα Ελληνοτουρκικά, θα θέλαμε να μάθουμε ποια η άποψη σας για την «εισβολή» των Τουρκικών σίριαλ στην Ελληνική τηλεόραση. Πιστεύεται ότι ο Έλληνας σήμερα έχει συναίσθηση της ιστορίας του;
Ν.Λ: Η ιδέα του Έλληνα βασίζεται στο σπάνιο και όχι στη μάζα που θέλει πάντα άρτο και θέαμα. Ο Έλληνας ανήκει στο λαό του χρόνου και στη γη θάλασσας ! Όλα τα άλλα είναι μόνο κοινωνικά.
Π.Λ: Είστε μαθηματικός και ποιητής (συν τοις άλλοις) που πιστεύετε ότι συγκλίνουν οι αριθμοί με τις λέξεις; Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν πως οι μαθηματικοί γράφουν πολύ ουσιώδη ποιήματα, συμφωνείτε εσείς με αυτή την άποψη;
Ν.Λ: Τα μαθηματικά και η ποίηση είναι κωδικοποιημένες σκέψεις με υψηλή πυκνότητα στο λόγο τους. Έχουν πολλά κοινά δομικά στοιχεία, τα οποία είναι μάλιστα διαχρονικά. Ασχολούνται και στις δύο περιπτώσεις με την ουσία των πραγμάτων μέσω μιας στοχαστικής θεώρησης.
Π.Λ: Όπως διαβάζουμε στο βιογραφικό σας είστε ο άνθρωπος (ίσως ο μόνος σε όλο τον πλανήτη) που διαβάσατε το κείμενο 10.000 σελίδων του σχεδίου Ανάν και μάλιστα βρήκατε τις αντιφάσεις που υπήρχαν στο εν λόγω κείμενο, τις συντάξατε και τις παραδώσατε στον τότε πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Τάσο Παπαδόπουλο. Με βάση τα παραπάνω θα θέλαμε πραγματικά να μάθουμε πως νιώσατε όταν ακούσατε την χαρακτηριστική φράση του πρώην υπουργού κ. Χρυσοχοΐδη «δεν έχω διαβάσει το μνημόνιο». Αν και φυσικά το ψήφισε χωρίς να το διαβάσει.
Ν.Λ: Δεν ασχολούμαι μ’ αυτούς που δεν διαβάζουν. Ο φυσικός μου χώρος είναι η βιβλιοθήκη. Γι’ αυτό το λόγο οι βάρβαροι στις γενοκτονίες καίνε τα βιβλία. Είμαστε ακίνητοι άνθρωποι που υπάρχουν λόγω των βιβλίων που είναι τα τείχη της Ανθρωπότητας και του Χρόνου.
Π.Λ: Σας ακούσαμε στη πολύ ωραία συνέντευξη σας στο «Η ζωή είναι αλλού» να λέτε «τι είναι ένα έργο αν δεν το δει ο κόσμος». Ένα έργο εννοώντας ένα ποίημα, ζωγραφική κτλ. Έχετε εκδώσει 5 ποιητικές συλλογές, 3 στα Ελληνικά και 2 στα Γαλλικά, είδατε ανταπόκριση από τον κόσμο; Έχει σχέση ο μέσος Έλληνας με την λογοτεχνία και την ποίηση ειδικότερα;
Ν.Λ: Ο ελληνικός λόγος είναι πρωταρχικά ποιητικός. Είναι λοιπόν στη φύση του Έλληνα η ποίηση διότι είναι πράξη δημιουργίας. Το θέμα της έκδοσης είναι διαφορετικό και σχετίζεται πάλι με την ανάγνωση του έργου. Σε αυτό, επειδή η άποψή μας είναι εγκυκλοπαιδική, το βιβλίο και το δίκτυο είναι απαραίτητα.
Ν.Λ: Οι εταιρείες υψηλής νοημοσύνης είναι ανοιχτές δομές με ισότητα μεταξύ των μελών. Οι συναντήσεις δεν είναι κλειστές απλώς είναι δύσκολα κατανοητές δίχως το απαιτούμενο υπόβαθρο. Όσον αφορά στο μέλλον της Ανθρωπότητας, επειδή γνωρίζουμε ότι είναι η νοημοσύνη, παράγουμε το αναγκαίο έργο.
Π.Λ: Έχετε μπει ποτέ στη διαδικασία να εξηγήσετε ένα μαθηματικό πρόβλημα με κάποιο στίχο ενός ποιήματος, είτε στους μαθητές σας είτε γενικότερα;
Ν.Λ: Δομική Μελέτη.
Ν.Λ: Η ποίηση είναι ένας τρόπος ν’ αγγίξω διαφορετικά τους συνανθρώπους μου μέσω μιας πλάγιας σκέψης όπου οι λέξεις αποτελούν ένα νοητικό σχήμα πέραν της παρερμηνείας της γλώσσας. Είναι ένας άμεσος τρόπος πρόσβασης στη σκέψη.
Π.Λ: Υπάρχει κάποιος ποιητής που με την γραφή του σας κάνει να τον ξεχωρίσετε από τους υπόλοιπους, είτε Έλληνας είτε ξένος; Υπάρχει κάποιος στίχος που να στέκεται σαν φάρος για εσάς δίνοντας σας δύναμη για τους αγώνες που κάνετε στη ζωή σας;
Ν.Λ: Δεν ξεχωρίζω τους ποιητές, είναι ψηφίδες της ανθρώπινης ποίησης. Οι στίχοι είναι θραύσματα ποίησης. Έχω μια ολιστική προσέγγιση και δίνω έμφαση στη σύνθεση, όχι στην ανάλυση. Δεν κατακερματίζω, συνθέτω.
Π.Λ: Έχετε γράψει εκτός από ποίηση και σενάρια, κωμωδίες, δράματα κ.α. Πως ξεκινάτε τη συγγραφή κάποιου έργου σας, έχετε κάποιο είδος «ιεροτελεστίας»;
Ν.Λ: Η μόνη ιεροτελεστία είναι ν’ ανοίξω το τετράδιο των μαθητών μου,
μετά η γραφή ακολουθεί τη δομή της σκέψης μου δίχως διακοπή με στόχο μια πληρότητα λόγω της ανάγκης του έργου σ’ ένα ενιαίο πλαίσιο πάντα με βάση την Ανθρωπότητα και το Χρόνο.
Π.Λ: Κύριε Λυγερέ, ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σας έρχεται στο μυαλό για κάθε μια από τις παρακάτω λέξεις;
Π.Λ: Ο Πλάτωνας είχε πει: «Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν μόνο τότε θα ευτυχίσουν οι λαοί». Βλέποντας ανθρώπους σαν εσάς να είναι εκτός των κυβερνήσεων (αλλά όχι φυσικά εκτός των κοινών) γεννάται το ερώτημα αν, σε ένα άλλο παράλληλο σύμπαν στο οποίο οι Ελληνικές κυβερνήσεις θα ήταν αδιάφθορες και ηθικές, εσείς θα θέτατε υποψηφιότητα για κάποια πολιτική- κυβερνητική θέση;
Ν.Λ: Ασχολούμαι με την πραγματικότητα, γι’ αυτό το λόγο είμαι στρατηγικός σύμβουλος, ένας άνθρωπος δίχως όνειρα, μόνο με οράματα για τους δικούς μου, δηλαδή για την Ανθρωπότητα.
Ν.Λ: Σύγκρουση υπάρχει μόνο σε χαμηλό επίπεδο. Ο θεός είναι η σκέψη της Ανθρωπότητας, μ’ αυτό το σχήμα η υπέρβαση είναι εφικτή. Ο μέσος μπορεί να κάνει ό,τι θέλει, η παραγωγή του έργου γίνεται από τα άκρα. Κοιτάξτε τον Αρχιμήδη, τον Einstein, τον Leonardo da Vinci, τον Leibniz για να βρείτε το μονοπάτι αν έχετε αμφιβολίες, τα άλλα είναι λεπτομέρειες για την κοινωνία της λήθης.
Π.Λ: Τελειώνοντας και αφού σας ξανά ευχαριστήσουμε για την θετική ανταπόκριση σας στην πρόσκληση μας θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε πως βλέπετε το μέλλον της Ελλάδας; Θα θέλατε να στείλετε κάποιο μήνυμα στον Ελληνικό λαό και στους αναγνώστες του «Ποίηση και Λογοτεχνία»;
Ν.Λ: Το μέλλον της Ελλάδας είναι η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Είναι δίκαιο, αναγκαίο και εφικτό, όλα εξαρτώνται από εμάς τους ίδιους. Οι αναγνώστες σας δεν έχουν ανάγκη από μηνύματα για να πορευτούν, ξέρουν ήδη για την αξία του έργου και με την ύπαρξή τους βοηθούν στην προστασία του. Κι εγώ σας ευχαριστώ για τον αγώνα σας για την πατρίδα μας.
Δείτε κι άλλες συνεντεύξεις εδώ
Διαβάστε ακόμη:
Συνομιλίες
● Θεολογία, Επιστήμη, Λογοτεχνία 2 Νοεμβρίου στις 11:18 μ.μ. - Aggelos Aslanidis: Βεβαίως ένας μαθηματικός στοχάζεται επεκτείνει τη σκέψη του πιο πέρα από τα συμβατά, άλλωστε τα μαθηματικά ως επιστήμη προπορεύονται των άλλων επιστημών! Το περίεργο είναι γιατί ένας μαθηματικός να μην είναι και ποιητής!!!!!! Ο ποιητής κινείται έξω από το συμβατό πεδίο! συνήθως σκέφτεται στο χωρόχρονο και σπάνια πιο πέρα. Ο μαθηματικός μπορεί και σκέφτεται σε διαστάσεις πέραν των τεσσάρων γνωρίζει πως προβάλει τις συνιστώσες, την παραλληλία, διάφορες γεωμετρίες, θεωρία αριθμών, πως να επεκτείνει τις δομές!!!!!!!! Για μένα πρέπει να εξετάσουμε εάν ένας καλός ποιητής γνωρίζει μαθηματικά; Όπως ένας ζωγράφος γνωρίζει μαθηματικά; εάν πει όχι θα ρωτούσα εγώ, πως είναι αρμονικός ο πίνακάς του! Είχα έναν μαθητή ο οποίος ήταν άριστος στην μουσική και δεν μπορούσε να λύσει εξισώσεις ή να αντιληφθεί ακόμη και την περιγραφική στατιστική! όμως έγραφε δικά του κομμάτια που ήταν εύηχα! Και το αηδόνι ή ο σπίνος τραγουδούν αρμονικά δηλαδή με μαθηματική δομική σκέψη αλλά δεν ξέρουν μαθηματικά!!!!!!! αυτά γνωρίζουν τα μαθηματικά της διαίσθησης! Αυτό του αναλογίζομαι καμιά φορά μήπως ο ανθρώπινος νους όσο επεκτείνεται ισορροπεί με μια κρυφή αρμονία σκέψης, λόγου και έκφρασης! και κατ' επέκταση το όλο Συμπαντικό Σύστημα υπακούει σε μαθηματικούς νόμους. τους οποίους η ανθρώπινη διανόηση δεν γνωρίζει και με σεμνότητα ψάλλει ''...πάντα εν σοφία εποίησας'' Είναι πάντως γεγονός ότι ο Δάσκαλος προπορεύεται... 3 Νοεμβρίου στις 1:25 π.μ.