Ν. Λυγερός: Η καινοτομία του El Greco (βίντεο)

http://nikos-lygeros-poihsh.blogspot.com/2014/01/H-kainotomia-toy-el-greco-lygeros.html

Επιμέλεια Σ. Ντρέκου

Ν. Λυγερός: Η καινοτομία του El Greco είναι τόσο σημαντική που αποτελεί παράδειγμα αναγνωρισιμότητας σε παγκόσμιο επίπεδο. Στον τομέα της ζωγραφικής η Ολλανδία έχει το ανάλογο με τους Van Gogh και Rembrandt. Και για τους δυο υπάρχουν μπογιές ζωγραφικής με το όνομά τους. Και οι δυο εταιρείες βέβαια είναι ολλανδικές.

Τι θέλουμε να δείξουμε με αυτό το παράδειγμα; Οι Ολλανδοί γνωρίζουν την καινοτομία των δύο ζωγράφων τους και την αξιοποίησαν ορθολογικά και στρατηγικά ακόμα και σε αυτό το πρακτικό επίπεδο.

Το ερώτημα είναι γιατί δεν υπάρχει κάτι το ανάλογο στην πατρίδα μας. Υπάρχει, όντως, κάποιος από τους δικούς μας που θεωρεί ότι ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος δεν είναι αρκετά αξιόλογος για να αξιοποιηθεί με αυτόν τον τρόπο; 

Μιλούμε πολύ για άτομα που ζωγραφίζουν γιατί είναι θέμα μόδας, ενώ οι ζωγράφοι είναι σπάνιοι ειδικά σε επίπεδο παγκόσμιας αναγνώρισης. 

Κι εμείς που έχουμε τον El Greco δεν ξέρουμε πολύ καλά ακόμα και το έργο του. Γιατί λοιπόν να μην υπάρχει ένα μουσείο αποκλειστικά αφιερωμένο σε αυτόν; 

Στην Ολλανδία είδαμε πρακτικά και βιωματικά μια έκθεση όπου παρουσιαζόταν όλο το εικαστικό έργο του Rembrandt. Παρόλο που υπάρχει ένα μουσείο Rembrandt στο Άμστερνταμ. Η διαφορά αυτής της έκθεσης με όλες τις άλλες ήταν απλή. Παρόλο που τα εκθέματα ήταν αποκλειστικά αντίγραφα και μόνο, υπήρχε όλο το έργο του ζωγράφου. 

Και το ερώτημα είναι γιατί να μην υπάρχει το ανάλογο στην πατρίδα μας για τον El Greco. Αφού η τεχνολογία υπάρχει και το ίδιο ισχύει για την τεχνογνωσία. Αυτό που θέλουμε να δείξουμε με αυτά τα παραδείγματα είναι πολύ απλό και διδακτικό. 

Αντί να θεωρούμε ότι όλα είναι βουνό και να μην κάνουμε τίποτα και να κλαίμε τη μοίρα μας, να αντιληφθούμε ότι το μόνο που είναι σπάνιο είναι να έχεις έναν El Greco και όχι να βρεις ιδέες για να αξιοποιήσεις τη φήμη του και το κλέος του. 

Στην πατρίδα μας έχουμε μια πρώτη ύλη ασύγκριτη και ανθρώπους πολύ ικανούς, ας τα συνδυάσουμε λοιπόν.

Κείμενα/Ποίηση: Opus of N. Lygeros

Αφίσα εδώ

Διάλεξη του Ν. Λυγερού: "Η καινοτομία του El Greco". Ηράκλειο. 18/02/2016. Κέντρο Νεότητας ενορίας Αγίου Τίτου, Επιμενίδου 3, Ηράκλειο. Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016









Με τον El Greco
η παράδοση 
της βυζαντινής τέχνης
έγινε καινοτομία
που ξεπέρασε
το απλό όριο
του τοπικού
για ν' αγγίξει
μέσω της Ευρώπης
και τον Πολιτισμό,
την Ανθρωπότητα
έτσι η γραφή
στον πίνακα
γίνεται
αγιογραφία
ανθρώπινη
και το ιερό
πίστη
που δημιουργεί
δεσμούς
κι απελευθερώνει
από τα δεσμά
της βαρβαρότητας
της λήθης.




Δείτε ακόμη:

Ετικέτες Τέχνες, Van Gogh


Οι χρυσοφόρες υπάρξεις των ασωμάτων αγγέλων

εικ. Δομίνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) «Η Κοίμηση της Θεοτόκου» 
Χρονολόγηση: περίπου 1567 Υλικό: τέμπερα σε ξύλο. 
Διαστάσεις: 61,4x45 εκ. Εκκλησία της Κοίμησης της Παναγίας 
των Ψαριανών, Ερμούπολη, Σύρος

● Σοφία Ντρέκου από Νίκος Λυγερός Λόγοι 15 Αυγούστου 2014: Η καινοτομία του El Greco είναι τόσο σημαντική που αποτελεί παράδειγμα αναγνωρισιμότητας σε παγκόσμιο επίπεδο. (Η καινοτομία του El Greco)

● ιφιγένεια γεωργιάδου 16 Αυγούστου 2014 στις 1:08 μ.μ.: Η εξαιρετική σύλληψη του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, οι χρυσοφόρες υπάρξεις των ασωμάτων αγγέλων ως υψοποιόν στήριγμα της καθέδρας της Παναγίας Θεοτόκου χρόνος απροσδιόριστος όπου η Κοίμηση του σώματος εναποθέτει στα στοργικά χέρια του Κυρίου την ψυχή εις αιώνια ζωογονία με την μετάσταση!!! Η Σύρος έχει το προνόμιο να φυλάσσει στο πνευματικό Αρτοφόριο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου «των Ψαριανών» από το 1850 περίπου, έναν πολύτιμο μαργαρίτη ύψιστης εθνικής και θρησκευτικής αξίας, την εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Σοφία Ντρέκου » ‎ιφιγένεια γεωργιάδου 15 Αυγούστου 2015: Ιφιγένειά μου, Χρόνια Πολλά... Η Παναγία μας να σου δίνει δύναμη και Υγεία!

Την εικόνα της Κοιμήσεως την ανακάλυψε το 1983 ο αρχαιολόγος - βυζαντινολόγος Γιώργος Μαστορόπουλος. Είναι από τα πρώτα έργα του Ελ Γκρέκο, πριν ακόμη εγκατασταθεί στην Ευρώπη. Η εικόνα πρέπει να μεταφέρθηκε από Ψαριανούς εποίκους στη Σύρο, πράγμα που δικαιολογεί και την ονομασία της εκκλησίας Η καλλιτεχνική της αρτιότητα δείχνει ότι ο Ελ Γκρέκο όταν πήγε στην Δύση ήταν διαμορφωμένος καλλιτεχνικά!

ιφιγένεια γεωργιάδου: Σοφία κάθε χαρά και ευτυχία εύχομαι... Η κοίμηση της Θεοτόκου ...και η Ελλάδα θρηνεί προδομένη... 15 Αυγούστου 2015 στις 7:18 π.μ.

ιφιγένεια γεωργιάδου στην Θεολογία, Επιστήμη, Λογοτεχνία 15 Αυγούστου 2015 στις 7:09 π.μ.: Κοίμηση της Θεοτόκου η Ελλάδα θρηνεί ...ταπεινωμένη προδομένη απογυμνωμένη ...πικραμένη ...επιζητεί το μέγα Σου έλεος. 

Η καινοτομία του Ελ Γκρέκο στην εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Οι πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου είχαν θεματικές παρμένες κυρίως από τη χριστιανική παράδοση. Δύο ήταν κυρίως οι γυναικείες μορφές που εμφανίζονταν στα έργα του καλλιτέχνη, η Παναγία και η Μαρία η Μαγδαληνή. Η απεικόνιση των μορφών αυτών δεν ήταν κάθε φορά η ίδια αλλά εξελίσσονταν ανάλογα με τις επιρροές του Γκρέκο και την εξέλιξη και ωρίμανσή του ως καλλιτέχνη κατά τη διάρκεια της ζωής του. Οι επιρροές του Γκρέκο ήταν πολλές αν αναλογιστεί κανείς την εποχή που ζει, τα διαφορετικά καλλιτεχνικά ρεύματα που συνυπάρχουν (Μανιερισμός, Μπαρόκ, Ροκοκό), τα μέρη που έζησε (Κρήτη- Ιταλία-Ισπανία) καθώς και τους καλλιτέχνες με τους οποίους ήρθε σε επαφή (Μιχαήλ Άγγελος, Τιτσιάνο).

Πρώτο αντιπροσωπευτικό έργο της νεανικής καλλιτεχνικής περιόδου του Γκρέκο, που αποτελεί και το παλαιότερο χρονολογικά έργο που διασώζεται, είναι η εικόνα της Κοιμήσεως Της Θεοτόκου (Ερμούπολη Σύρου). Η καινοτομία που παρουσιάζει ο Γκρέκο δεν έγκειται στη θεματική της εικόνας, αφού αποτελεί κλασική θεματική της «Κρητικής Σχολής» παρμένη από τα απόκρυφα ευαγγέλια[1] αλλά στο συνδυασμό πολλών αναγεννησιακών και παλαιολόγειων στοιχείων με το κλασικό. Η εικόνα της Παναγίας εδώ χαρακτηρίζεται από γλυκύτητα, κίνηση και χάρη ενώ οι άλλες γυναικείες μορφές θρηνούν, όλες αποτυπωμένες κατά τα βυζαντινά πρότυπα[2].

[1] Rosa Giorgi, El Greco, επιμ. Κατερίνα Πρεβόλη, Ημερησία, 2006, σ. 16. [2] Α. Χ. Μπιτσάνη, Οι Γυναίκες Του Γκρέκο-Πάθος, Κάλλος, Αρετή Στο Έργο Του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2004, σ. 297.

Από τα κορυφαία έργα του Θεοτοκόπουλου θεωρείται και «Η Κοίμηση της Θεοτόκου». Πρόκειται για το μοναδικό έργο που φιλοτέχνησε πριν φύγει για την Ιταλία και φέρει ολόκληρη την υπογραφή του.

Αριστούργημά του θεωρούσε ο ίδιος τη «Στέψη της Θεοτόκου» (προσχέδιο για τη σύνθεση που είχε αναλάβει στο μοναστήρι Ιγέσκας στην Ισπανία), ενώ ιδιαιτέρως σημαντικά είναι και τα έργα «Ο Ευαγγελιστής Λουκάς ζωγραφίζει την Παναγία Βρεφοκρατούσα», που φέρει την υπογραφή «χειρ Δομηνίκου», όπως και η «Προσκύνηση των Μάγων». Τον αριθμό των αυθεντικών έργων του Θεοτοκόπουλου της έκθεσης συμπληρώνουν η «Βάπτιση του Χριστού» και «Προσκύνηση των Ποιμένων» (προέρχεται από την Πινακοθήκη του Queen΄s University του Καναδά).

Χρονογράφημα:
1541: Γεννιέται στον Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο) της Κρήτης, γιος ευκατάστατου αστού.
1566: Υπογράφει ως μαέστρος και τα έργα του εκτιμώνται σε υψηλότατες τιμές.
1567: Αναχωρεί για τη Βενετία. Μαθητεύει δίπλα στον Τιτσιάνο.
1570: Αναχωρεί για τη Ρώμη. Γνωρίζεται με τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Ραφαήλ.
1576: Αναχωρεί για την Ισπανία.
1606: Γίνεται ο πρώτος καλλιτέχνης που πέτυχε να εξαιρεθεί φόρων στην Ισπανία. 
1606: Πεθαίνει στις 7 Απριλίου.

Έργα του Θεοτοκόπουλου στην Ελλάδα

● Ο Ευαγγελιστής Λουκάς ζωγραφίζει την εικόνα της Παναγίας Οδηγήτριας Μουσείο Μπενάκη
● Η προσκύνηση των Μάγων Καθεδρικός ναός Ερμούπολης Σύρου
● Η Κοίμηση της Θεοτόκου Ιστορικό Μουσείο Κρήτης
● Άποψη του Όρους και της Μονής Σινά 
● Η Βάπτιση του Χριστού Εθνική Πινακοθήκη
● Η συναυλία των Αγγέλων 
● Η ταφή του Χριστού 
● Ο Άγιος Πέτρος 
● Η στέψη της Θεοτόκου (ανήκει στο Ίδρυμα Ωνάση) 
● «Εσταυρωμένος με την Παναγία» «Χριστός αίρων το σταυρό» Συλλογή Βελιμέζη:
● Το Πάθος του Χριστού