Τετάρτη, Οκτωβρίου 12

Κβαντική Καρυάτιδα - Το μουσείο και τα μάρμαρα


Κβαντική Καρυάτιδα - Ν. Λυγερός
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Η διεκδίκηση της Καρυάτιδας δεν πρέπει να είναι μόνο παθητική. Η αναμονή σε τέτοια θέματα είναι επικίνδυνη. Όπως το προτείναμε και σε προηγούμενα άρθρα, πρέπει να αναδείξουμε την ελληνική τεχνογνωσία στον αρχαιολογικό αλλά και στον τεχνικό τομέα.

Επιπλέον με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να προτείνουμε την αντικατάσταση του γνήσιου με ένα αντίγραφο ελληνικής παραγωγής, για να μην υπάρξει έλλειψη στο British Museum.

Όμως από την πλευρά του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, αυτή η πρόταση δεν αλλάζει τίποτα. Γι’ αυτόν τον λόγο σκεφτήκαμε ότι θα πρέπει να το ενισχύσουμε με μια καινοτόμα προσπάθεια.

Η ιδέα έχει ως εξής. Η μουσειολογία προβλέπει τώρα ένα κενό στη θέση της Καρυάτιδας που βρίσκεται στην Αγγλία.

Αυτό το νοητικό σχήμα είναι δυνατό, αλλά δεν επαρκεί για να προκαλέσει μια αλλαγή φάσης, ώστε να δημιουργήσει φαινόμενο έλξης. Στην κβαντική φυσική το απόλυτο κενό δεν έχει νόημα λόγω της ανισότητας του Heisenberg (1901-1976) [1. 2. 3.].

Η ιδέα είναι λοιπόν να μετατρέψουμε το κλασικό κενό σε κβαντικό κενό, για να δημιουργήσουμε στη συνέχεια το είδωλο της Καρυάτιδας μέσω της τεχνικής του ολογράμματος. Τα lasers επιτρέπουν μια θεαματική απόδοση και μάλιστα μπορούν ακόμη και να δημιουργήσουν την αίσθηση της υφής.

Ας φανταστούμε λοιπόν αυτό το κενό που υπάρχει, να τοποθετήσουμε στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης το ολόγραμμα της Καρυάτιδας. Μπορεί εύκολα να φανταστεί κανείς το φαινόμενο που μπορεί να προκαλέσει στον επισκέπτη, στον θεατή και βέβαια στον φορέα.

Είναι ένας ιδιόμορφος τρόπος για να αποδείξουμε τις ικανότητές μας σ’ ένα τομέα, κοινή τομή της επιστήμης και του πολιτισμού. Η ολιστική προσέγγιση της ιδέας έχει όμως και ένα στρατηγικό υπόβαθρο. Η διεκδίκηση δεν προέρχεται όμως μόνο από τους υπεύθυνους του Νέου Μουσείου και τους Έλληνες επιστήμονες, αλλά από το λαό μας.

Κι αυτός μπορεί να συμμετάσχει οικονομικά και συμβολικά σε όλη αυτήν την προσπάθεια που θα δείξει τι μπορούμε να δημιουργήσουμε γύρω από αυτό το μοναδικό θέμα που αποτελεί την αιχμή του δόρατος. 

Η όλη ιδέα είναι υλοποιήσιμη και υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να προσφέρουν στην πατρίδα τους.

Σε αυτήν την προσπάθεια υπάρχει χώρος για τον καθένα, ακόμα κι ως θεατής. Ένα μοναδικό γεγονός που θα τραβήξει την προσοχή όλου του κόσμου πάνω στο θέμα της Καρυάτιδας και της δικαίωσης του πνεύματος της Μελίνας Μερκούρη (1920-1994) [1. 2. 3. 4.]

Μελίνα, αν ήσουν εδώ 
και σ’ άκουγαν να μιλάς για τα μάρμαρά μας 
και σ’ έβλεπαν να σηκώνεις τη σημαία μας 
οι φανατικοί της λήθης 
θα σε καταδίκαζαν και σένα 
διότι για να σβήσουν το παρελθόν 
θα ’πρεπε να σε ξανασταυρώσουν.






Το μουσείο και τα μάρμαρα

Η δημιουργία του νέου Μουσείου της Ακρόπολης προκαλεί πολλές αντιδράσεις στους συμπολίτες μας και ο καθένας θεωρεί ότι ισχύει η άποψή του, δίχως να εξετάζει το στρατηγικό σκέλος της όλης υπόθεσης. Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης δεν είναι απλώς ένα μουσείο της Ελλάδας. Ο στόχος δεν είναι μόνο αυτός. 

Πρέπει να αντιληφθούμε ότι αυτό το Μουσείο αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο και επιχείρημα στην υπόθεση της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Ένα από τα κυριότερα τεχνάσματα του British Museum της Αγγλίας ήταν ότι η Ελλάδα δεν διέθετε τις απαραίτητες υποδομές, για να εξασφαλίσει την ανάδειξη των μαρμάρων. 

Το παλιό Μουσείο της Ακρόπολης, όντως, δεν είχε αυτές τις δυνατότητες. Κατά συνέπεια, ο αγγλικός τύπος δεν είχε κανένα πρόβλημα, για ν’ ασκεί κριτική εναντίον της Ελλάδας πάνω σε αυτό το θέμα. Και με αυτόν τον τρόπο, στην ουσία, συνέχιζε τη θεωρία του επίσημου αρχαιοκάπηλου, ο οποίος, κατά την εκτίμησή του, έσωσε τα μάρμαρα του Παρθενώνα από τους βάρβαρους Έλληνες, ακόμα και αν αναγκάστηκε να πριονίσει τα μάρμαρά μας! 

Η διαχρονική αντίληψη της αγγλικής πλευράς ήταν ότι η Ελλάδα των νεότερων χρόνων δεν διέθετε, όχι μόνο τις αρμόζουσες τεχνολογίες και τεχνογνωσίες αλλά και το πρέπον πολιτιστικό επίπεδο. Βέβαια, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η εικόνα της Ελλάδας άλλαξε ριζικά στο εξωτερικό και άρχισε να γίνεται ενοχλητική για την απλοϊκή προσέγγιση του British Museum. Έτσι, το όραμα της Μελίνας Μερκούρη άρχισε να αποκτά ένα υπόβαθρο που δεν ήταν πια θεωρητικό. 

Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης έρχεται τώρα να ολοκληρώσει και αρχιτεκτονικά αυτό το όραμα. Διότι ο Παρθενώνας αποτελεί τον πυρήνα του σχεδιασμού του. Δεν είναι μια προσθήκη της τελευταίας στιγμής. Αντιθέτως, ως ραχοκοκαλιά του Μουσείου δημιούργησε προοπτικές αληθινές και τεχνητές για να προκαλεί την αίσθηση στον επισκέπτη του μέλλοντος ότι βρίσκεται στην πηγή του παρελθόντος. 

Με αυτόν τον τρόπο, είναι το ίδιο το British Museum που δέχεται ένα μάθημα μουσειολογίας. Διότι πώς μπορεί να αντέξει τη σύγκριση με το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, όταν η ίδια του η δομή, όσον αφορά στην αρχιτεκτονική, παρουσιάζει ανάποδα τα μάρμαρα του Παρθενώνα; 

Οι υπολογισμοί των Αρχαίων Ελλήνων είναι πλέον γνωστοί και μάλιστα και με τη συμβολή του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή με μεγάλη ακρίβεια. Είναι δυνατόν στον XXI αιώνα να παρουσιάζουμε εκθέματα με έναν τρόπο που βασίζεται ουσιαστικά στη νοοτροπία του αποικισμού; Το ελεύθερο πνεύμα της αρχαίας ελληνικής σκέψης πρέπει να ξαναβρεί το φυσιολογικό του υπόβαθρο και να φανεί επιτέλους η διαχρονική τεχνογνωσία της Ελλάδας στον τομέα της αρχιτεκτονικής και όχι μόνο. 

Συνεπώς, αντί να εκφραζόμαστε όπως θέλουμε για οποιοδήποτε θέμα, θα ήταν καλό να επικεντρωθούμε στο στρατηγικό σκέλος της υπόθεσης και να αναδείξουμε με τον πρέποντα τρόπο, όχι μόνο τι επιδιώκουμε αλλά και τι διεκδικούμε με το νέο Μουσείο της Ακρόπολης για την Ελλάδα. Μόνο έτσι η δημιουργία της ανθρωπότητας δεν θα πέσει στα χέρια της κοινωνίας της αδιαφορίας.



Hologram Roman Statue Goddess Aphrodite










Τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν προσφέρθηκαν, ούτε πουλήθηκαν, αλλά ακρωτηριάστηκαν και αρπάχθηκαν από τον ίδιο τον ναό τους από το φυσικό τους χώρο και την ιστορία τους.
Τον γύρο του διαδικτύου κάνει η φωτογραφία με την κλεμμένη Καρυάτιδα που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο και ζητά να επιστρέψει στην...
Η διεκδίκηση της Καρυάτιδας δεν πρέπει να είναι μόνο παθητική. Η αναμονή σε τέτοια θέματα είναι επικίνδυνη.
...η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, η Καρυάτιδα, τα Μάρμαρα του Παρθενώνα.

«Είμαι Ελληνίδα και θέλω να επιστρέψω σπίτι»

Ένα συγκλονιστικό βίντεο! Μια από τις Καρυάτιδες που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο σπάει τη σιωπή χιλιάδων χρόνων και ζητά την επιστροφή της στα πάτρια εδάφη... «Είμαι Ελληνίδα και θέλω να επιστρέψω σπίτι» είναι ο τίτλος του εκπληκτικού βίντεο που κάνει το γύρο του διαδικτύου. Η προσπάθεια αυτή, φέρει την υπογραφή του φωτογράφου και μουσικού, Άρη Καλογερόπουλου, που ηγείται της καμπάνιας για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: