Η τετράμορφη γραφή - Νίκος Λυγερός
Το πρόβλημα ήταν όταν η πίστη γινόταν θρησκεία.
Αυτό δίδασκε η ιστορία της Ανθρωπότητας.
Ποιος διάβαζε την τετράμορφη γραφή;
Όλοι έλεγαν ότι πίστευαν, ενώ ήταν απλώς θρήσκοι.
Δεν παρακολουθούσαν, απλώς ακολουθούσαν.
Όμως δεν υπήρχε ακολουθία δίχως λόγο.
Και αυτός ο λόγος ήθελε νοημοσύνη.
Έτσι και το Άσμα του Αρμούρη.
Εμπεριείχε ενδείξεις εκεί που οι περισσότεροι έβλεπαν μόνο
και μόνο ένα παλαιό κείμενο.
Κι όμως η προφορική του παράδοση ήταν ακόμα πιο παλιά.
Τα χειρόγραφα του άσματος ήταν στην Αγία Πετρούπολη
και στην Κωνσταντινούπολη. Ούτε αυτό ήταν τυχαίο.
Ποιος το ήξερε όμως;
Ήταν στόχος αποστολής σε κάθε περίπτωση.
Ήταν στόχος αποστολής σε κάθε περίπτωση.
Η εκστρατεία του νεαρού βυζαντινού πολεμιστή ήταν παράδειγμα.
Οι άθλοι ήταν απαραίτητοι για την απελευθέρωση.
Οι υπερβάσεις ήταν αναγκαίες για την αιχμαλωσία.
Όλα οδηγούσαν στα Κατεχόμενα. Κι αν το κείμενο μιλούσε
για Σαρακηνούς, το νοητικό σχήμα ήταν το ίδιο.
για Σαρακηνούς, το νοητικό σχήμα ήταν το ίδιο.
Ήταν πάλι μια προσπάθεια που αποσκοπούσε τον αφανισμό
του λαού του Σταυρού.
Πότε πριν δεν είχαν προσέξει τη σημασία του σταυρού
και την τελεολογία που έδινε στο βασιλιά.
Η αξία του δεν προερχόταν από την ύπαρξή του αλλά
από το ρόλο του για τη Χριστιανοσύνη.
Έτσι και ο Βασιλιάς σκέφτηκαν.
Τότε συνδύασαν την λειτουργία στην Αγιά Σοφιά με το
τελετουργικό της παρτίδας.
Από τον έκτο αιώνα υπήρχε για το μέλλον.
Είχαν διαβάσει "Περί Κτισμάτων" του Προκοπίου.
Και τώρα στο μυαλό τους είχε έρθει η ιδέα ότι ο ίδιος
ιστορικός είχε γράψει όχι μόνο "Υπέρ των πολέμων λόγοι"
αλλά και την "Απόκρυφη ιστορία".
Κάθε στοιχείο έμπαινε στη θέση του.
Μόνο που ο συνδυασμός ήταν πάντα διαφορετικός.
Του θύμισε το "Στομάχιον" του Αρχιμήδη.
Και την συνδυαστική του πολυπλοκότητα.
Η σκακιέρα με την καινή διδασκαλία ήταν άνοιγμα
που γεννούσε ιδέες.
Είχε δίκιο λοιπόν. Η κωδικοποίηση είχε αρχίσει.
Και οι μαθητές καταλάβαιναν καλύτερα τον ρόλο τους.
Τους είχε μετατρέψει σε μαχητές του Χρόνου.
Η βοήθεια της βοήθειας αποκτούσε άλλο νόημα.
Δεν ήταν ριζοσπαστικό αφού υπήρχε συνέχεια.
Ήταν καινοτόμο.
Όταν η τετράμορφη έγινε - Νίκος Λυγερός
Όταν η τετράμορφη έγινε
ο άνθρωπος για τον Ματθαίο,
το λιοντάρι για τον Μάρκο,
ο ταύρος για τον Λουκά,
ο αετός για τον Ιωάννη
τότε έγινε το έμβλημα
των πατέρων της εκκλησίας
που ήθελαν να δουν
στους επόμενους αιώνες
πάνω στις τοιχογραφίες
που βλέπεις στα Μετέωρα
στα μοναστήρια
που δεν ξέχασαν
τίποτα από τις γραφές
για να γίνουν βιβλία
ανοιχτά στους πιστούς
που ξέρουν να διαβάζουν
και πάνω στους τοίχους
όπου υπάρχει η πίστη
κι ο πολιτισμός μας
αλλά και η μνήμη
η εκκλησιαστική
που συνεχίζει να προσφέρει.
Κλειδώματα κι ανοίγματα - Νίκος Λυγερός
Κλειδώματα κι ανοίγματα
όπου η τετράμορφη
αποκτά νέα έννοια
για να υποστηρίξει
την αποστολή
που εκτελέστηκε
δίχως δισταγμό
μέσα στο χώρο
όπου ο χρόνος
έχει διαστάσεις
συστολής
για να διαπεράσει
τα κύματα
της θάλασσας
δίχως όρια
αφού η πληγή
είναι μνήμη
που δεν ξεχνά
το άγγιγμα
και μετά.
Σοφία Ντρέκου - Νίκος Λυγερός Λόγοι
19254) Η τετράμορφη γραφή. Perfection 16 4 4/2015. En. The quadriform script. It. Scrittura quadriforme.
12758) Όταν η τετράμορφη έγινε. (ποίημα). Perfection 14 7 7/2013.
19254) Η τετράμορφη γραφή. Perfection 16 4 4/2015. En. The quadriform script. It. Scrittura quadriforme.
12758) Όταν η τετράμορφη έγινε. (ποίημα). Perfection 14 7 7/2013.
Σχετικό: