Η καθημερινότητα είναι ο χώρος ύπαρξης και όχι ζωής της κοινωνίας (Συνέντευξη: Απαντήσεις στην Έλενα Σολωμού)


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Απαντήσεις στην Έλενα Σολωμού (Συνέντευξη)

Πως αποφασίσατε να κάνετε το τεστ νοημοσύνης; Υπήρξε κάποιος που σας το πρότεινε, κάποιος που το είχε κάνει και θελήσατε να τον μιμηθείτε και σε ποια ηλικία συνέβη; 

-Ήθελα να βρω συνανθρώπους. Τα άτομα είναι πολλά, οι άνθρωποι σπάνιοι. Στο εξωτερικό, τα αποτελέσματά μου στις υποχρεωτικές εξετάσεις μου επέτρεψαν ν’ ανακαλύψω τι ονομάζουμε καψώνι διότι δεν ήθελα να γίνω αξιωματικός. Ήθελα να είμαι ένας απλός στρατιώτης όπως ο άγνωστος. Ύστερα μόνο βρήκα τις εταιρείες υψηλής νοημοσύνης και με άγγιξε η λέξη ανθρωπότητα στο καταστατικό τους. Συνεπώς, θεωρώ το τεστ νοημοσύνης ως ένα μέσο και όχι ένα μέτρο. Δεν είχα την ανάγκη να μετρηθώ, ήμουν πάντα όπως είμαι.

Ως παιδί διαφέρατε από τους υπόλοιπους συμμαθητές σας; Σας άρεσε περισσότερο το διάβασμα ή η διασκέδαση; Ήσασταν αυτό που λέμε… σπασικλάκι;


-Δεν ήμουν ποτέ μαθητής με την κλασική έννοια. Όπως γεννήθηκα γέρος, γεννήθηκα και δάσκαλος. Αγαπώ τους ανθρώπους και ό,τι ανακαλύπτω το κάνω για να βοηθήσω την ανθρωπότητα. Όπως πήγαμε στο εξωτερικό, η γλώσσα μου επέτρεψε να μη φαίνομαι τόσο παράξενος. Διότι είμαι ανθρώπινος, πολύ ανθρώπινος όπως έλεγε ο Νietsche. Όχι όμως τα μαθηματικά.

Όταν στις μετρήσεις… σπάσατε σχεδόν όλα τα ρεκόρ πως νιώσατε; Άλλαξε κάτι μέσα σας; Άλλαξε η συμπεριφορά σας απέναντι στους γύρω σας; Νιώσατε διαφορετικός; Ο δικός σας δείκτης ξεπέρασε αυτόν του Αϊνστάιν  Είστε έτοιμος για τον νέο νόμο της σχετικότητας; 


-Ήμουν πάντα διαφορετικός διότι υπήρχε ανάγκη. Η ακραία νοημοσύνη παράγει αλτρουισμό. Δεν μπορούσα να ήμουν παιδί. Γεννήθηκα για να ζήσω μόνο τα τελευταία χρόνια. Ο Einstein είναι ο πρώτος μου δάσκαλος με την ολική έννοια της λέξης. Είναι ένα σημείο αναφοράς. Μέσω των βιβλίων οι νεκροί μαθαίνουν πολλά στους ζωντανούς όπως έλεγε ο da Vinci. Ο Einstein δεν είναι ένα παράδειγμα μόνο στην επιστήμη αλλά και στην ανθρωπιά.

Αν σκεφτούμε απλά ότι το τεστ νοημοσύνης το κάνει έστω το 10% του ελληνικού πληθυσμού. Πως μπορούμε να πιστέψουμε ότι είστε ο άνθρωπος με τον υψηλότερο δείκτη στην Ελλάδα; 

-Δεν υπάρχει λόγος να το πιστέψετε. Πιστεύουμε μόνο αυτά που δεν βλέπουμε. Για αυτά που βλέπουμε, η πίστη δεν είναι χρήσιμη. Για σας, είμαι μόνο και μόνο αυτό που κατανοείτε. Διότι βλέπουμε μόνο ό,τι κατανοούμε.

Μήπως θα έπρεπε να μπει ένα ανάλογο πρόγραμμα στα σχολεία και γενικότερα στην καθημερινότητά μας; 

-Η καθημερινότητα δεν έχει σχέση με τη νοημοσύνη. Είναι μόνο το μέσο της λήθης. Η νοημοσύνη είναι η μνήμη του μέλλοντος. Η καθημερινότητα είναι ο χώρος ύπαρξης και όχι ζωής της κοινωνίας. Το σχολείο δεν ανήκει σε αυτόν τον χώρο και γι’ αυτό μ’ ενδιαφέρει.

Ο δείκτης νοημοσύνης σας σήμερα είναι υψηλότερος από τότε που τον μετρήσατε; Θέλω να πω, το τεστ αυτό επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα;

-Ο δείκτης νοημοσύνης παραμένει σταθερός. Η νοημοσύνη δεν αλλάζει. Αυτό που αλλάζει είναι η σκέψη διότι με τα νοητικά σχήματα ξεπερνά τα εμπόδια που έχει εντοπίσει η νοημοσύνη. Η νοημοσύνη παράγει προβλήματα και η σκέψη τα λύνει. Η νοημοσύνη είναι μια ανοικτή δομή κι ο στοχασμός οι προεκτάσεις της.

Είστε στρατηγικός σύμβουλος στην Κύπρο. Επιλέξατε ή σας επέλεξαν να πάτε εκεί; Η Ελλάδα δεν σκέφτηκε να σας εκμεταλλευτεί σε ανάλογο πόστο;

-Επιλέγω πάντα αυτό που κάνω διότι είναι το έργο που δημιουργεί το ον και όχι το αντίθετο. Στην Κύπρο υπάρχει κατοχή. Ήταν αδύνατο να μη μ’ αγγίξουν οι αγνοούμενοι, οι εγκλωβισμένοι και οι πρόσφυγες. Τα ανθρώπινα δικαιώματα αν δεν τα διεκδικούμε, δεν υπάρχουν. Στην Ελλάδα το εθνικό θέμα είναι εκτός και όχι εντός, κατά συνέπεια η αντιμετώπισή του είναι διαφορετική. Είμαι επισκέπτης καθηγητής σε τρία πανεπιστήμια και στην Αστυνομική Ακαδημία. Κάνω ό,τι μπορώ.

Πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι, μπερδεύουν την νοημοσύνη με την εξυπνάδα. Ποια είναι η διαφορά; Τελικά θα προτιμούσατε να έχετε περισσότερη νοημοσύνη ή εξυπνάδα;

-Η νοημοσύνη ασχολείται μόνο και μόνο με την ουσία. Άρα είναι πάντα στο περιθώριο κοινωνικά. Αγγίζει άμεσα τους προβληματισμούς του ανθρώπου και την έννοια της ανθρωπότητας. Όμως εδώ, η γιαγιά μου θα μου έλεγε να σταματήσω διότι σας είπα πολλές εξυπνάδες και προτιμώ ν’ ακολουθήσω τη συμβουλή της σοφίας και να μην σας κουράσω άλλο.

Νίκος Λυγερός by Sophia Drekou 
Κείμενα/Ποίηση: Opus of N. Lygeros

Δείτε ακόμη...