Παρασκευή, Οκτωβρίου 23

Το μάθημα του Αριστοτέλη - Οι συλλογισμοί - Ο ηγέτης μπορεί να έχει δάσκαλο

O Αριστοτέλης διδάσκει τον Αλέξανδρο.

Οι συλλογισμοί - Το μάθημα του Αριστοτέλη
Ο ηγέτης μπορεί να έχει δάσκαλο Ν. Λυγερός
Επιμέλεια Σ. Ντρέκου

Οι συλλογισμοί

Οι συλλογισμοί του Αριστοτέλη εμπεριέχουν νοητικά μοντέλα 
που είναι πάντα χρήσιμα στη ζωή όταν πρόκειται να σκεφτείς
αποτελεσματικά γιατί είναι λογικοί κώδικες που εξυπηρετούν
την υποστήριξη καινοτόμων ιδεών που θα χανόταν
στην καθημερινότητα και τη λήθη γιατί κανείς δεν θα μπορούσε
να τις αξιοποιήσει δίχως προσπάθεια λόγω έλλειψης εξοικείωσης
με το αντικείμενο της επίλυσης προβλημάτων. 

Το μάθημα του Αριστοτέλη


Ο μικρός Αλέξανδρος περίμενε όρθιος τον Δάσκαλό του. Εκείνος αργούσε αλλά ο μικρός μαθητής είχε μεγάλες αντοχές. Τελικά φάνηκε ο Αριστοτέλης μ' ένα βιβλίο στο χέρι.

- Πόση ώρα περιμένεις;
- Όση ώρα θέλατε.
- Καλώς. Φτάνει, τώρα είσαι έτοιμος.
- Εσείς ξέρετε.
- Κι εσύ μαθαίνεις.
- Τι πρέπει να κάνω;
- Να διαβάσεις αυτό το βιβλίο.

Ο μαθητής πήρε το βιβλίο αλλά δεν το άνοιξε.

- Δεν το ανοίγεις;
- Το έχω διαβάσει είναι λογοτεχνία.
- Και;
- Δεν είναι ο στόχος της ζωής μου.
- Και ποιος είναι;
- Να γίνω στρατηγός των Ελλήνων.
- Μόνο που σκέφτεσαι σαν βάρβαρος.
- Τι εννοείτε, Δάσκαλε;
- Η ανάγνωση δεν είναι μελέτη.
- Μελέτη λογοτεχνίας;
- Μελέτη πολιτικής και στρατηγικής.
- Με την Ιλιάδα;
- Ακριβώς.
- Μην κοιτάς το κενό αν θες να δεις τη σκέψη.
- Και πώς θα το διαβάσω;
- Μ' ένα δάσκαλο δίπλα σου.
- Για ποιο λόγο;
- Για να δεις το αόρατο.
- Αυτό θα με βοηθήσει;
- Σε αυτό το χώρο βρίσκεται η στρατηγική.
- Και γιατί δεν το είδα.
- Βλέπεις μόνο ό,τι καταλαβαίνεις.
- Δεν το διάβασα με αυτό τον στόχο.
- Ο στόχος δεν ανήκει στη στρατηγική.
- Και πώς τον επιλέγουμε;
- Με τη σκέψη πάνω στη στρατηγική.
- Ένα τέχνασμα;
- Όχι, ένα νοητικό σχήμα.
- Κι η μέθοδος;
- Δίπλα στο τραπέζι και το καλάμι.
- Θα γράψουμε πάνω στο βιβλίο.
- Τα σχόλια εμπλουτίζουν όταν σέβονται το έργο.
- Νόμιζα ότι απαγορεύεται.
- Δίχως Δάσκαλο. Κάθισε τώρα.

Ο μικρός Αλέξανδρος κάθισε πλάι στον Αριστοτέλη ήταν η πρώτη φορά που κάποιος του μιλούσε με αυτόν το τρόπο. Κοίταξε πλαγίως τον Δάσκαλο, ήταν ελεύθερος κι όμως καθόταν δίπλα του και τον περίμενε. Σκέφτηκε ότι ο δάσκαλος περιμένει πάντα τον μαθητή. Ήταν λοιπόν η αρχή του μαθήματος. Το παρελθόν περιμένει το μέλλον.

- Από πού να αρχίσω;
- Από το πρώτο άσμα.
- Τόσο απλά.
- Τόσο αργά.
- Δάσκαλε, είστε παράξενος.
- Μαθητή, είσαι παρατηρητικός.
- Ν' αρχίσω τώρα;
- Σήμερα θα ζήσεις με τους ήρωες του Ελληνισμού.
- Θέλω κι εγώ να γίνω ήρωας.
- Θα πρέπει πρώτα να σου μάθω πώς πεθαίνεις.

    1. Αφήγηση: Χάρης Κονιός. 
      Αλέξανδρος: Νίκος Πασπαράκης. 
      Αριστοτέλης: Γιώργος Ξυλούρης



Ο ηγέτης μπορεί να έχει δάσκαλο

Ο ηγέτης μπορεί να έχει δάσκαλο
κι αν δεν το πιστεύεις αρκεί να θυμηθείς
το Μέγα Αλέξανδρο και τον Αριστοτέλη
και να καταλάβεις ότι δεν ζητά αντιγραφή
αλλά προκαλεί έμπνευση για την υλοποίηση
του έργου έτσι λειτουργεί στο θέατρο
με τον σκηνοθέτη και στον πόλεμο με τον στρατηγιστή
και με το αποτέλεσμα δεν δικαιολογούνται όλα
γι' αυτό μην ξεχνάς ποτέ φιλοσοφία βίου κυβερνήτης.

Σ. Ντρέκου / Ν. Λυγερός Λόγοι
Κείμενα: Opus of N. Lygeros

Δείτε...

11609) Το μάθημα του Αριστοτέλη. (διάλογος). Perfection 14 3 3/2013.

Δεν υπάρχουν σχόλια: