18 Ιουλ 2018

Κώδικας και η ιερωσύνη της γλώσσας ενάντια στη βαρβαρότητα (Βίντεο)


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Ιεροσύνη ενάντια στη βαρβαρότητα - Ν. Λυγερός

Όταν η βαρβαρότητα προσπαθεί να επιβάλει ένα μοντέλο προβάλλοντας ότι είναι ουσιαστικά ιερό επειδή ακολουθεί τη νομοθεσία, αποτυγχάνει διότι η έλλειψη σεβασμού προς το παρελθόν δεν προσφέρει μέλλον ακόμα και στην κυριαρχία του παρόντος, διότι παραμένει αυθαίρετη η προσπάθεια. Έτσι όσοι προσπαθούν να μας πείσουν με το κεφάλαιο, με το κόκκινο βιβλίο, ή ακόμα και με τη Συμφωνία τους ότι κάνουν ένα στρατηγικό λάθος.

Δεν ενσωματώνουν στοιχεία διαχρονικότητας και δεν διαχειρίζονται την έννοια του θαύματος, δηλαδή της απόλυτης υπέρβασης που αλλάζει τα δεδομένα. Δηλαδή η εξουσία δεν μπορεί από μόνη της να παράγει ιεροσύνη, διότι αυτή πρέπει να είναι αποδεκτή από τον λαό σε τοπικό επίπεδο και από την Ανθρωπότητα σε ολικό.

Έτσι καταλαβαίνουμε όλοι ότι ό,τι επιβάλλει η βαρβαρότητα δεν μπορεί να έχει μεγάλη διάρκεια, γι’ αυτό αναγκάζεται να δημιουργεί στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξολόθρευσης, που καταλήγουν σε διάφορες μορφές γενοκτονιών επειδή είναι χρονοκτόνα.

Εμείς που ζούμε σε μια Δημοκρατία παρόλο που δεχόμαστε πιέσεις σταλινικού τύπου, πρέπει ν’ αντισταθούμε σε οτιδήποτε που προσπαθεί να μας καπελώσει επειδή εκμεταλλεύεται την εξουσία, διότι μόνο ο αγώνας μπορεί να μας απελευθερώσει και να μας κρατήσει ελεύθερους σ’ ένα πεδίο μάχης, όπου η βαρβαρότητα χτυπά κάθε μορφή ανθρωπιάς.

Ν. Λυγερός - "Κώδικας και γλώσσα". Οινούσσες. Δευτέρα 16 Ιουλίου 2018, ώρα: 16.30 - Ομηρική Ακαδημία Euroclassica. - ΠρόγραμμαΑφίσα


Η ιεροσύνη της γλώσσας - Ν. Λυγερός
Οµηρική Ακαδηµία Euroclassica
Χίος, 17/07/2018

Απομαγνητοφώνηση

Τα αντιλαµβανόµαστε επειδή κοιτάζουµε πρώτα το αντικείµενο και µετά διαβάζουµε το κείµενο, ουσιαστικά θα µπορούσαµε να πούµε στον τοµέα µας εδώ πιο κοντά ότι κάνουμε πρώτα τους αρχαιολόγους. Βρίσκουµε το εύρηµα και µετά ερµηνεύουμε αυτό που διαβάζουµε, δεν µπορούµε να το δούµε από πριν. Κατά συνέπεια όταν το βρίσκουμε π.χ όταν θέλουµε να βρούµε τη χρονολογία του το κοιτάζουμε από το περιβάλλον του, μετά µπορεί η επιγραφή να λέει κάτι δημιουργήθηκε την τάδε χρονιά, τότε θα έχει κάποιο νόημα. Μερικές φορές όµως µπορεί και να είναι πλαστή να µην είναι της εποχής. Άρα το πρώτο πράγµα που πρέπει να δούµε για τη θεμελίωση του ιερού είναι τι χρειάζεται. Χρειάζεται πρώτα απ’ όλα τη διαχρονικότητα, άρα διαχρονικότητα ένα βάθος χρόνου, έτσι να το πούµε αν θέλετε λίγο πιο ακραία, γιατί το κείμενο του Ομήρου να µην είναι ιερό; Είναι ένα θέμα.

Το πρώτο θέµα είναι επειδή αναφέρεται στον Μυκηναϊκό Πολιτισµό, ας πούµε ότι είµαστε το 1250 π.Χ., αυτός το γράφει εντός εισαγωγικών το γράφει το 800, βλέπετε ότι έχουμε πάρα πολλούς αιώνες σε βάθος, άρα υπάρχει ένα σύστημα αναφοράς. Ξέρουµε βέβαια ότι η Ιλιάδα δεν είναι μοναδική, υπάρχουν κι άλλοι λαοί που έχουν κάτι το ανάλογο, το βλέπουµε όταν κάνουμε συγκριτική γλωσσολογία, αλλά αυτό που έχει σηµασία είναι ότι είναι πολύ καλά δομημένο και θα μπορούσε να ήταν µε αυτή την έννοια ιερό µε την έννοια της διαχρονικότητας. Κάτι που λείπει στο διαχρονικό για να αποκτήσει την ιεροσύνη είναι το θαύμα. Δηλαδή άµα κοιτάξουµε, ο Μιχάλης το είπε πολύ ωραία εχθές ότι έχουμε το θέµα µε το πεπρωµένο, κοιτάζουμε τι γίνεται κι όταν αναλύουμε στην πραγματικότητα την Ιλιάδα βλέπουμε ότι δεν περιγράφει θαύματα. Σας ξάφνιασε τώρα, φαντάζομαι το ξέρετε, δεν είπα κάτι καινούργιο το λέω απλώς µε ένα διαφορετικό τρόπο. Εννοώ ότι αυτά που περιγράφει είναι κατορθώματα, επιτεύγματα αλλά πάνω κάτω επειδή κάθε φορά έχουμε ή το στοιχείο το θεϊκό εντελώς ή το ημιθεϊκό ή ας το πούµε για τον Αχιλλέα σχεδόν θεϊκό, ε όταν τα περιγράφει, λέμε γι’ αυτά τα δεδομένα είναι φυσιολογικά. Άρα τι λείπει; Λείπει η ανάδειξη, λείπει η υπέρβαση, δηλαδή έχω µια κατάσταση που είναι δεδομένη, ξαφνικά γίνεται µια υπέρβαση και κατ’ άλλα.

Αυτό το πράγµα θέλει ένα πάχος χρόνου δεν θέλει μεγάλη απόσταση όµως, γιατί άµα έχει πάρα πολύ µεγάλη απόσταση δεν καταλαβαίνουμε τι γίνεται. Δίνω ένα παράδειγµα µε την Καινή Διαθήκη. Αν κοιτάξετε την Καινή Διαθήκη θα αντιληφθείτε ότι το πιο παλιό χριστιανικό κείμενο είναι η Επιστολή προς Θεσσαλονικείς. Δηλαδή είναι κείµενο του Παύλου το οποίο θυμάστε αυτά που είπαµε χρονολογικά, δηλαδή να προσέχουµε όταν διαβάζουμε ένα κείµενο αν είναι δοµηµένο χρονολογικά ή αν είναι δοµηµένο για άλλους λόγους.

Άρα ξέρουμε ότι στην πραγματικότητα όταν βλέπετε πράγματα που βρίσκονται στα Ευαγγέλια και λέτε, αυτό µου θυμίζει τις Επιστολές του Παύλου, µάλλον ξεχνάτε ότι αυτοί που έγραψαν τα Ευαγγέλια είχαν διαβάσει του Επιστολές του Παύλου. Ενώ ο Παύλος δεν είχε διαβάσει τα Ευαγγέλια αλλά είχε ακούσει περί τίνος πρόκειται. Άρα έχουμε έναν συσχετισμό που λειτουργεί φυσιολογικά ο οποίος όµως είναι αντίστροφος. Δηλαδή άµα κοιτάξουµε τα κείμενα θα... η συνέχεια εδώ

Ν. Λυγερός - "Η ιερωσύνη της γλώσσας". Χίος. Τρίτη 17 Ιουλίου 2018, ώρα: 18.30 - Ομηρική Ακαδημία Euroclassica - ΠρόγραμμαΑφίσα

Κάθε νησί μας έχει σημασία
για κάποιον που πιστεύει
στην έννοια του Έθνους
και δεν έχει ξεχάσει
τις μάχες που έχουν δοθεί
για να παραμείνουμε
ελεύθεροι και χωρίς φοβίες
απέναντι στους εχθρούς
έτσι κι εσύ ξέρεις πως κάθε φορά
που αμφισβητείται η γη μας
ακόμα κι όταν βρίσκεται στη θάλασσα
είναι ο ίδιος ο Ελληνισμός που απαντά.

*Κλικ στην εικόνα ή τον σύνδεσμο για να δείτε τα Video.


Ν. Λυγερός: Απέναντι στη Χίο πηγαίνοντας στις Οινούσες
βλέπουμε το ύψος των βράχων και τις βουνοκορφές
που βυθιζόταν το απέραντο γαλάζιο και σκεφτόμασταν
ταυτόχρονα τους Μακεδονομάχους που πάλευαν μαζί μας
για αυτήν την πατρίδα δίχως ποτέ να υπολογίζουν το κόστος
της μάχης γιατί ήξεραν ότι κανείς άλλος δεν θα θυσιαζόταν 
για ένα όνομα ιστορικό επειδή θα άνηκε στον Ελληνισμό.







Επιμέλεια, πηγή: Νίκος Λυγερός Λόγοι Σοφίας
Ποίηση, Βίντεο: N. Lygeros - www.lygeros.org

39246) Απέναντι στη Χίο. (ποίημα). Perfection 19 7 7/2018.

39248) Κάθε νησί μας έχει σημασία. (ποίημα). Perfection 19 7 7/2018.




• ΕΙΚΟΣΙ ΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ EUROCLASSICA ΣΤΗ ΧΙΟ, ΕΙΚΟΣΙ ΧΡΟΝΙΑ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ. ΑΘΗΝΑ – ΧΙΟΣ – ΟΙΝΟΥΣΣΕΣ. 14-23 Ιουλίου 2017 - Αφίσα


Στις Οινούσσες το λιμάνι
είναι γεμάτο νησάκια
σαν να ήταν μπονζάι 
θάλασσας που περιέχει 
ένα τοπίο σε μερικές πιθαμές
για να φανεί η ομορφιά
στο πρώτο βλέμμα
που θα ρίξει ο ξένος
που θαυμάζει. Ν. Λυγερός




















Δεν υπάρχουν σχόλια: